به گزارش خبرگزاری مهر، ضرورت بررسى تاریخ کلام هر مذهب و سیر تحولات فکرى آن، موجب شناخت هر چه بهتر و بیشتر گرایشهاى فکرى آن مذهب شده و اسباب بازپرورى فکر براساس مقتضیات زمان و مکان را به وجود مىآورد. تنوع گرایشهاى اعتقادى، در صورتى که بر مدار عقل و شرع پیش رود، موجب روادارى و مداراى بین بزرگان و افراد جامعه گشته و تحمل مخالف از اثرات آن خواهد بود؛ موضوعى که در این عصر شدیداً به آن محتاجیم.
مذهب تشیع نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکى از مهمترین و ضرورىترین مسائل نکاویدۀ حوزۀ تاریخ تشیع که بسیار مهم و مؤثر و سرنوشتساز است و از سوى مستشرقان با پیشفرضهاى گاه غیرمنصفانه، کم و بیش به آن پرداخته شده، تاریخ اندیشۀ اعتقادى شیعۀ امامیه و تحول و تطور و فراز و نشیب آن است. پژوهش دربارۀ اندیشههاى اعتقادى شیعه و تحولات و تطورات آن و نظرات، آرا و اندیشههاى عالمان و اندیشمندان بزرگ شیعه طى قرون و اعصار، راهى است که تاکنون پژوهندگان شیعى به هر دلیل کمتر پیمودهاند.
تاریخ اندیشههاى اعتقادى شیعه را از ابعاد گوناگون مىتوان بررسى کرد. یک بعد آن، کاوش زمینهها و عوامل و چگونگى پیدایش این اندیشهها و اعتقادات و پىگیرى تطورات آن و اسباب و علل این تطورات، طى یک بازه زمانى خاص است. یکى از ابعاد دیگر آن، بررسى زندگى و چگونگى تأثیرگذارى اندیشمندان بزرگ شیعه و میزان تأثیر آنان در فرایند پیدایش و تحول و فراز و فرود این اعتقادات است.
پژوهش پیشرو که نخستین گام یا یکى از گامهاى نخست دربارۀ تفکر اعتقادى امامیه است، تاریخچۀ اعتقادى شیعه، حدیثگرایى در اعتقادات و اندیشمندان حدیثگرا و مسائل اعتقادى برآمده از حدیثگرایى و زمان آن، پیدایش عقلگرایى در اعتقادات و اندیشمندان عقلگرا و مسائل بر آمده از عقلگرایى، اوج عقلگرایى در اعتقادات و اندیشمندان آن عصر، عقلگرایى در قرن ششم و اندیشمندان آن عصر و ورود تفکر نظاممند فلسفى به میان امامیه و تأثیر آن بر برخى اعتقادات آنان را بررسى کرده است.
نظر شما