خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه چهلویکمین جشنواره فیلم فجر میپردازد.
هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۴۱» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور، در تازهترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز چهارشنبه ۱۹ بهمنماه و همزمان با هشتمین روز اکران فیلمهای چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت و سایر سینماهای مردمی با هشتمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۱» همراه شوید.
چهره روز؛ پانتهآ پناهیها
در کنار صابر ابر که با نقشآفرینی در سه فیلم سینمایی عنوان پرکارترین بازیگر مرد جشنواره چهلویکم فجر را از آن خود کرده است، پانتهآ پناهیها را هم با همین تعداد فیلم میتوان پرکارترین بازیگر زن جشنواره امسال خطاب کرد. پناهیها البته در دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «کت چرمی» حضوری کوتاه بهعنوان بازیگر یکی از نقشهای فرعی داشت اما در فیلم «کاپیتان» که دیروز در پردیس سینمایی ملت روی پرده رفت، بازیگر نقش اصلی زن بود.
پناهیها لیسانس کارگردانی دارد و فعالیت حرفهای در سینما را هم به عنوان منشی صحنه آغاز کرد. از اوایل دهه ۸۰ بود که بازیگری را هم تجربه کرد و آرامآرام در این میدان اوج گرفت. او بیشتر در نقشهای فرعی اما مهم ظاهر میشود که نمونههای آن را در همین جشنواره امسال هم شاهد بودیم. نقشآفرینی او بهعنوان یک زن جنوبی در سکانسهای ابتدایی «بعد از رفتن» و یا ایفای نقش مادری متهم به قتل که در انتظار اعدام است در فیلم «کت چرمی» بهوضوح توانایی او در خلق شخصیتهای متنوع و در عین حال تأثیرگذار را اثبات کرد.
جالب اینکه برخلاف دو نقشآفرینی کوتاه او در فیلمهایی که اشاره شد، حضور او در فیلم «کاپیتان» بهعنوان بازیگر نقش اصلی چندان چنگی به دل نمیزد که البته بخش عمده این ماجرا را باید به ضعف شدید فیلمنامه این فیلم و فقدان شخصیتپردازی درست در آن مرتبط دانست.
پناهیها که همین چند سال پیش با ایفای نقش «ننه آقا» در فیلم سینمایی «نفس» بهصورت ویژه موردتحسین قرار گرفت و حتی سیمرغ بهترین بازیگر زن را هم شکار کرد، حالا با سه فیلم در ویترین یکی از خلوتترین دورههای جشنواره از منظر تنوع حضور بازیگران مطرح در فیلمهای حاضر در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. به همین دلیل هم میتوان شانس بالایی برای شکار سیمرغ دوم از سوی او قائل شد.
پانتهآ پناهیها به رغم پرکاری در فیلمهای راهیافته به جشنواره چهلویکم یکی از بازیگران مطرحی است که در نشستهای رسانههای جشنواره غایب بود و تا کنون هیچ موضعگیریای درباره دلیل این تصمیمگیری نداشته است. باید دید آیا او در صورت برگزیده شدن از سوی داوران، در تصمیم خود برای حضور در جشنواره فجر امسال بازنگری خواهد کرد؟
حاشیه روز؛ وزیر نفت آمد، فیلم نیامد!
روز گذشته را میتوان یکی از پرحاشیهترین روزهای جشنواره چهلویکم تا به اینجای کار لقب داد، روزی که با جابهجایی فیلمها در جدول اکران مردمی کلید خورد و در پایان با لغو سانس اکران یکی از مهمترین فیلمهای حاضر در جشنواره در سینمای اصحاب رسانه به پایان رسید!
فیلم سینمایی «گلهای باوارده» از محصولات پرحاشیه بنیاد سینمایی فارابی به حساب میآید. فیلمی که با نام اولیه «پالایشگاه» فرآیند تولید آن کلید خورد و قرار بود ایفاگر نقش اصلی آن هم حمید فرخنژاد باشد. بازیگری که دستمزدی کلان برای ایفای این نقش گرفت و در اقدامی غیرحرفهای ناگهان از کشور خارج شد و ردای اپوزیسیون به تن کرد! پروژه اما متوقف نماند و خیلی زود با جایگزینی بازیگر اصلی کلید خورد تا برنامهریزی برای حضور آن در جشنواره فیلم فجر با اخلال مواجه نشود.
مهرداد خوشبخت که در آخرین تجربه کارگردانی خود پیش از این پروژه فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» را در همکاری با سازمان اوج به ویترین جشنواره دو سال پیش رسانده بود، این بار با حمایت فارابی و البته پشتیبانی وزارت نفت، یکی از سنگینترین پروژههای سینمایی مرتبط با سالهای دفاع مقدس را کارگردانی کرد تا در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما دیروز این اتفاق نیفتاد!
نکته جالب اینکه اکران فیلم «گلهای باوارده» در حالی در خانه اصحاب رسانه لغو شد که وزیر نفت بهعنوان مهمان ویژه با همراهی تعداد قابل توجهی از کارکنان شرکت نفت که از آبادان به تهران آمده بودند در پردیس سینمایی ملت حاضر شدند تا در کنار خبرنگاران به تماشای این فیلم بنشینند. فیلم اما تنها برای وزیر نفت و وزیر ارشاد و در یکی از سالنهای کوچک پردیس ملت روی پرده رفت تا کارکنان شرکت نفت در کنار اصحاب رسانه از تماشای فیلم بازبمانند.
تأخیر در تکمیل فیلمهای حاضر در بخش اصلی جشنواره از همان ابتدا چالشهایی را برای دبیرخانه رقم زد که یکی از شاخصترین این چالشها عدم امکان ثبت آرای مردمی با ظرفیت اکران برابر میان فیلمها از روز ابتدایی جشنواره بود که منجر به تصمیمگیری برای حذف این سیمرغ از ترکیب جوایز شد اما حالا این چالش صورت جدیتری به خودش گرفته و رسیدن فیلمها به تایم مقرر برای اکران، با اماواگرهایی مواجه شده است.
فیلم «گلهای باوارده» البته به دلیل مشکل فنی امکان اکران در سینمای رسانه را پیدا نکرد اما تأخیر در آمادهسازی آن باعث جایگزینی فیلم «اتاقک گلی» به جای آن در سینماهای مردمی شد، از سوی دیگر تهیهکننده فیلم «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر بهعنوان دیگر فیلم مهم بنیاد فارابی هم در گفتگویی اعلام کرده است که این فیلم در موعد مقرر آماده اکران نمیشود و احتمال دارد حتی برای روز پایانی جشنواره هم به اکران نرسد!
نکته روز؛ این بچههای شیرین
در دورههای مختلف جشنواره فیلم فجر همواره حضور بازیگران کودک و نوجوان، اتفاقات جذابی را در نشستهای رسانهای فیلمها رقم زده است. بازیگرانی که بخش عمدهای از آنها مسیر روشنی برای ادامه فعالیت حرفهای در سینما پیش روی خود ندارند اما با شیرینزبانی و حضور گرم خود در جمع اهالی رسانه، به اندازه چند روز، تبدیل به سوژههایی خبرساز و چهرههایی محبوب در ویترین جشنواره فجر میشوند.
روز گذشته هم حضور تیم بازیگران نوجوان فیلم «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزهای در نشست رسانهای این فیلم حال و هوایی متفاوت در پردیس سینمایی ملت به همراه داشت و منجر به بازنشر بریدههایی از فیلمهای این نشست در فضای مجازی شد.
امیرحسین بیات، شایان دارمی پور، پرهام غلاملو و ارغوان شعبانی چهار بازیگر نوجوان این فیلم سینمایی بودند که حاضرجوابیها و تعامل دوستانه و البته صادقانهشان با یکدیگر در قاب دوربین رسانهها ثبت شد و لحظاتی شیرین را برای اصحاب رسانه رقم زد.
اوج این لحظات هم مربوط به دقایقی بود که به دعوت محمدرضا مقدسیان مجری نشست، شایان دارمیپور یک قطعه رپ را برای حاضران اجرا کرد و مورد تشویق آنها قرار گرفت.
فیلم «کاپیتان» فیلم باکیفیتی نبود و باید آن را در دسته فیلمهای متوسط حاضر در جشنواره امسال جا داد اما نکته مهم درباره بازیگران شیرینزبان و پرانرژیاش این است که آیا میتوانند مسیری متفاوت از دیگر بازیگران کودک و نوجوان سینمای ایران طی کنند؛ نوجوانانی که در ویترین فجر درخشیدند اما بعدها دیگر سهمی از سینمای ایران نداشتند.
فیلم روز؛ اتاقک گلی
سازمان مجاهدین خلق یا همان گروهک منافقین هنوز از پر رمز و رازترین سازمانهای مخالف ایران به شمار میروند، سازمانی که در دهه ۶۰ ترورهای کورش رعب و وحشت را به جان مردم انداخت. همان سازمانی که بعدها با رژیم بعث عراق در حمله به ایران همدست شد تا در جنگ تحمیلی همزمان به عنوان ستون پنجم و خائنان به این کشور از آنها یاد شود.
در این دوره از جشنواره فیلم فجر پرداختن به مسائل منافقین حضوری پررنگ دارد تاکنون سه فیلم حاضر در این رویداد بخشهایی از خیانت آنها در مقاطع مختلف را به تصویر کشیده است که «اتاقک گلی» یکی از آنهاست. پیش از این فیلم شاهد رونمایی از دو فیلم «سرهنگ ثریا» و «شماره ۱۰» هم بودیم که در بخشهایی از داستان به جنایتها و خیانتهای این گروهک پرداخته بودند.
کارگردان «اتاقک گلی» محمد عسگری است، این اولین تجربه حضور او در مقام کارگردانی است اما پیش از این با مجید مجیدی، رضا میرکریمی و بهرام توکلی در فیلمهای مهمی چون «خورشید»، «قصر شیرین» و «تنگه ابوقریب» همکاری داشته و دستیاری کارگردانی کرده است.
«اتاقک گلی» داستان عملیات مرصاد را به تصویر میکشد، همان عملیاتی که منافقین در روزهای پایانی جنگ با تجهیز عراق به مرزهای غربی ایران حمله کردند اما در این عملیات شکست خوردند.
این فیلم روایتگر مقاومت مردان و زنان در روستایی در عملیات مرصاد است. در این اثر بازیگرانی چون تورج الوند، آناهیتا افشار، فریدون حامدی، تینو صالحی، هادی شیخ الاسلامی حضور دارند.
«اتاقک گلی» امشب ۱۹ بهمن ماه در ساعت ۱۹ در پردیس ملت (خانه رسانه) روی پرده میرود.
نظر شما