به گزارش خبرگزاری مهر، حجت السلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی استان با وی و رونمایی از پوستر چهل و ششمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف در استان، اظهار کرد: اهداف برگزاری مسابقات قرآنی را باید از خود قرآن برداشت کرد. قرآن کریم به بهترین شکل ممکن، اهداف مطالعه و به کارگیری خود را بیان میکند.
وی افزود: هدف اولیه از برگزاری مسابقات قرآنی عموماً شناسایی افراد مستعد در رشتههای قرآنی نظیر قرائت و حفظ است تا افرادی که استعداد و توانایی خاصی در این زمینه دارند، شناسایی شده و بتوانند برای شهر و کشورمان در مسابقات بین المللی افتخار کسب کنند اما هدف اصلی برگزاری این مسابقات نیز گسترش فرهنگ قرآنی در میان اقشار جامعه است.
وی ادامه داد: مسابقات قرآنی طراحی شدهاند تا بر رونق بیشتر محافل قرآنی افزوده شود و موجب توجه مردم به قرآن و افزایش مهارتهای مردم در علوم قرآنی شوند. البته انتقاداتی هم به شیوه و نحوه برگزاری این مسابقات وجود دارد که مربوط به سطح کشور میشود و گاه به عدم استفاده مؤثر و کارآمد به این رویداد قرآنی اشاره شده که با رفع این موارد، میتوان شاهد تأثیر بسیار زیاد مسابقات بر اشاعه فرهنگی قرآنی در سطح کشور بود.
آل هاشم تاکید کرد: مسابقات قرآنی در کشور ما آنطور که باید نتوانسته به فراگیر شدن قرآن در سطح جامعه کمک کند و افرادی که در این رقابتها شرکت میکنند، نتوانستهاند آنگونه که شایسته است از مسائل قرآنی بهره مند شوند و در جامعه نشر بدهند. یکی از دلایل عدم موفقیت مطلوب مسابقات قرآنی این است که این مسابقات تنها به بخش تعلیم میپردازند و ابعاد بعد از آن فراموش میشود. به گونهای که سطح قرائتها و حفظها بالا رفته ولی تنها چند شرکت کننده به رشد علمی دست یافتهاند و به دو بعد دیگر که تزکیه و حکمت است کم توجهی میشود.
وی ادامه داد: عدم توجه به دو بعد تزکیه و حکمت سبب شده تا آرامش که حاصل کنار هم قرار گرفتن این سه بعد (تعلیم، تزکیه و حکمت) است در جامعه دیده نشود و یا کم دیده شود. انگیزه برخی از شرکت کنندگان مسابقات قرآنی، تولید، کار و تبلیغ مسائل قرآنی نیست بلکه انگیزه برای شخص قاری این است که بتواند از این رهگذر به مقام ممتازی در رشته خاصی دست پیدا کند. البته کلیت ندارد اما روی هم رفته این مسئله وجود دارد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: ناهنجاریهای اجتماعی چون کشف حجاب که حاصل جنگ نرم دشمن در کشور ما طی ماههای اخیر ظهور و بروز کرده است، در اثر نبود آرامشی است که فقط در سایه قرآن حاصل میشود.
وی افزود: هم نشینی با قرآن که مقدمه حضور در مسابقات است باید روح شرکت کننده را قرآنی کند و شرکت کننده با هدف و انگیزه کسب مقام به مسابقات نیاید بلکه انگیزه علاوه بر کسب مقام، گسترش و تبلیغ فرهنگ قرآن در جامعه باشد. نباید تنها مسابقات، ملاک ارزیابی توانایی افراد باشد بلکه باید عملکرد شخص درطول یک سال را زیرنظر داشته باشیم و آن را مبنای درجه بندی قرار دهیم.
امام جمعه تبریز تاکید کرد: زیربنای تمامی این موارد، جلسات قرآنی سنتی است که در سطح شهر و مساجد برگزار میشود. اساتیدی که در حال تعلیم به قران آموزان هستند باید به بعد حکمت و تزکیه نیز توجه داشته باشند. میشود که در کنار تعلیم قرآن از اساتید خوش بیان با توانایی گفتن معارف و تفسیر قرآن استفاده کرد تا به اشاعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه کمک شود.
وی افزود: قرآن تنها نسخه شفابخش بشریت در جهان امروز، شفائی سودمند و دارویی مبارک است که میتواند تمام بشریت را از ورطه نابودی به ساحل نجات بکشاند. در جامعه اسلامی اشاعه فرهنگ قرآنی در رأس تمامی امور است چرا که جاری شدن قرآن در سطح جامعه نه تنها رستگاری افراد بلکه رستگاری جامعه را به دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: هماهنگی، همکاری و همدلی صمیمانه با انگیزه اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه بین متولیان اصلی برگزار کننده مسابقات قرآنی میتواند به فرمایش مقام معظم رهبری که میفرمایند: «به گونهای عمل شود که قرآن مردمی و عمومی شود.» جامعه عمل بپوشاند. موضوعی که هنوز محقق نشده است.
آل هاشم در خاتمه از زحمات و پیگیریهای حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی و سایر مدیران فرهنگی استان بر برگزاری باشکوهتر مسابقات قرآنی در استان قدردانی کرد.
نظر شما