خبرگزاری مهر، گروه استانها- علی ستاری: بدون شک بانوان در تاریخ اسلام نقش بیبدیلی دارند به طوری که به هیچ عنوان نمیتوان نقش آنان را در پا گرفتن، حرکت کردن، پرورش، بالندگی و تداوم حیات اسلام نادیده گرفت.
جهان اسلام باید به خود افتخار کند که در روزگاری که تعصبات جاهلی حکم زنده به گور کردن دختران را صادر میکرد، عالیترین نقشها در اختیار بانوان قرار گرفت چنانچه امروز رسالت، ولایت و امامت مدیون بانوان بزرگ اسلام است.
مأموریت سخت سه نسل از بانوان جهان اسلام
اگر بانوی بزرگوار «آمِنِه بنت وَهْب» مادر قدسی مقام رسول خدا (ص) را مبدا نقش آفرینی بانوان در پا گرفتن اسلام بدانیم باید در ادامه نامهای دیگری چون «فاطمه بنت اسد» مادر امیرالمؤمنین علیهالسلام که به نوعی حق مادری بر گردن رسول خدا (ص) دارد و «خَدِیجَة بِنْت خُوَیْلِد» که در مقام همسری بهترین مونس برای رسول خدا و یکی از بزرگترین حامیان اقتصادی اسلام به شمار میآید نیز اشاره کنیم.
این بزرگواران نسل اولِ بانوان تأثیر گذار در تاریخ اسلام هستند اما قاعدتاً باید کار نسل دوم بانوان مسلمان را با توجه به تحولاتی که جامعه بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) به خود دید، سختتر از دوران پیشین بدانیم.
رسالت سخت صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها، مأموریت حساسِ حضرت ام البنین سلام الله علیها و نقش حیاتی حضرت زینب سلام الله علیها در تداوم حیات اسلام به عنوان بانوان نسل دوم و سوم انقلاب بزرگ محمدی به حدی مهم است که قطعاً کوهها نیز قادر به تحمل آن نبودند اما پرورش یافتگان مکتب حق و حقیقت توانستند از پس سنگینی بار امانت الهی بر بیایند.
حضرت ام البنین (س) پر افتخارترین مادر شهید تاریخ
«فاطمه بنت حزام» یا حضرت امالبنین یکی از زنان تأثیرگذاری است که در تاریخ اسلام نقشی حیاتی دارد و صد البته بدان کم پرداخته شده است.
بالاترین فضیلت این بانوی گرانقدر این است که او هم همسر شهید است و هم افتخار دارد در دامان پاک خود چهار شهید والامقام را تربیت کرده است، چهار شهیدی که در سختترین مصاف حق و باطل در طول تاریخ به شهادت رسیدهاند و جایگاهی دارند که مورد غبطه تمام شهدای تاریخ حتی شهدای در رکاب پیامبر (ص) میتواند باشد.
در زمانهای که از کل مردمانش تنها ۷۲ تن توفیق یاری و شهادت در رکاب امام عصر را پیدا کردند چه افتخاری بالاتر از اینکه چهار تن از شهدا فرزندان یک مادر باشند و در بین آن چهار شهید نیز شهیدی وجود داشته باشد که تمام تاریخ به احترامش ایستاده است و در روز محشر تمام شهدا به جایگاه و مقام او غبطه خواهند خورد.
چه افتخاری بالاتر از اینکه مادر غیرت الله، قمر منیر بنیهاشم حضرت ابالفضل العباس باشی و چه افتخاری بالاتر از اینکه عبّاس، عبدالله، جعفر و عثمان چهار پرورش یافته در دامنت خود را فدای امام زمانشان کنند.
مأموریت مهم حضرت امالبنین (س)
حجتالاسلام والمسلمین حسن موسایی استاد حوزه و دانشگاه و معاون امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ارزش جایگاه مادری و نقشی که در صلاح و رستگاری فرد دارد، اظهار کرد: طبق منابع تاریخی حضرت ام البنین (س) به واسطه ویژگیهای شخصیتیای که داشتند بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برای مأموریتی بزرگ برگزیده شدند، بخشی از کادرسازی فرماندهان لشکر امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا را باید نتیجه ثمرات حضرت ام البنین سلام الله علیها بدانیم، این وجود مقدس توانستند به درستی ولایت پذیری و ادب در مقابل امام را برای فرزندان خود تبیین کرده و نهادینه کنند.
وی افزود: امیرالمؤمنین علیهالسلام فرزند دیگری چون «محمد حنفیه» دارد که از فرزندان حضرت ام البنین بزرگتر است اما در میدان عمل و یاری کردن امام این فرزندان ام البنین سلام الله علیها هستند که خوش میدرخشند بنابراین با توجه به این موضوعات و روایاتی که از علت ازدواج امیرالمؤمنین علیهالسلام به ام البنین ذکر شده است باید اصلیترین مأموریت این بانوی بزرگ جهان اسلام را تربیت نیرو برای امام حسین علیهالسلام بدانیم.
نقش حضرت ام البنین (س) در برپایی روضهها
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: یکی از تأثیرات مهم حضرت امالبنین سلام الله علیها در تاریخ، نقش ایشان در برپایی مراسم عزاداری و به تعبیری روضه خوانیها بوده است، نخست اینکه حضرت ام البنین سلام الله علیها نبوغ شعر سرایی داشتند و با تکیه بر همین توانمندی جزو نخستین کسانی هستند که مرثیه سرایی در شأن امام حسین علیهالسلام و شهدای کربلا انجام دادهاند.
موسایی ادامه داد: بعد از واقعه کربلا، حضرت امالبنین به سوگ فرزندانش نشست و مجلس عزاداری برپا کرد و خود را وقف خدمت به یاد اهل بیت کرد؛ او با سرودن مرثیه به یاد کربلا و فرزندانش، در حفظ و زنده نگهداشتن خاطره واقعه عاشورا نقش مهمی ایفا کرد، حضرت در قبرستان بقیع قبرهایی به عنوان یادمان درست کرده و به عزاداری میپرداخت و این عملکرد وی در بیداری مردم مدینه علیه یزید بی تأثیر نبود.
«اشک» سلاح است و «گریه» یک نوع مبارزه
معاون امور بین الملل حوزه علمیه هرمزگان خاطرنشان کرد: «اشک» در فرهنگ شیعی یک سلاح و «گریه» یک نوع مبارزه و هماورد طلبی است، روشی که حضرت ام البنین سلام الله علیها بعد از کربلا در پیش گرفتند در واقع امتداد همان روشی است که حضرت زهرا سلام الله علیها در بیت الاحزانِ قبرستان بقیع از آن استفاده کردند و امام سجاد علیه السلام نیز در کل طول عمر مبارک خود بعد از واقعه کربلا آن را ادامه دادند.
نظر شما